mandag 7. juni 2010

Rorkultføler til Simrad AP 14h

dDesverre har sannsyneligvis rorkult føleren min takket for seg etter 3 sesongers bruk! Personelig synes jeg dette er et noe kort liv for slike deler. Vi bruker jo dette utstyret bare halve året, og da snakker vi om 1 1/2 års bruk for min del. Og, etter det jeg har hørt er jeg ikke den eneste som har hatt problemer med denne føleren. Det værste er imidlertid at den viser seg nærmest umulig å få tak i. Kontaktet Mjøsservice i dag, og Stener Ruud sto på for å undersøke saken, men uten å lykkes. Ikke på lager hverken her i landet eller hovedlager. Muligens en annen kunne brukes, men denne har jeg hørt koster mye mer, og så må antakelig noe omprogrameres! Uansett, takk til Stener Ruud på Mjøssevice.
Så her sitter jeg altså (og kanskje flere med meg) med en autopilot til mange tusen kroner, som er ubrukbar fordi det ikke finnes deler å oppdrive!!! Synes dette er helt forkastelig. Hvis det er slik at denne føleren ikke lenger blir produsert, har importøren til Norge et stort problem.... Det er nemlig 5 års reklamasjonsrett her i landet. Jeg har i dag finlest lovverket, og derom er det ingen tvil. Importør/produktansvarlig har bevisbyrden for at produktet er brukt feil, eller på annen måte ødelagt av bruker. Etter hva jeg har hørt, og lest både på norske og utenlandske sider, kan det bli et problem!
Vi som er hobbyfiskere, og båtfolk kjøper utstyr for mange mange tusen kroner av disse folkene hvert år, og de lever av oss!
Jeg begynner å bli lei av å høre om autopiloter som slutter å fungere, ekkolodd/plottere som ikke fungerer som de skal, selv om utstyret er nytt, eller lite brukt. Det er tross alt oss de lever av!!!! Personelig synes jeg det er på tide med en reaksjon. Jeg finner meg ikke i å sitte med en dyr autopilot som jeg ikke får brukt på grunn av deler som ikke er å oppdrive eller er gått ut av produksjon!
Hvis noen har tips til meg, eller meninger om dette så gi meg beskjed!

1 kommentar:

  1. Skjønner godt at du er frustrert, Atle. Her mener jeg du har en god sak, men det er jo ikke så greit hvis det ikke kan skaffes deler. Du burde vel i så fall be om at piloten erstattes med en annen? Foreslår at du kontakter forbrukerombudet. De kan sikkert gi råd.

    SvarSlett